perjantai 18. elokuuta 2017

Illustrator-tutoriaaleja

Uusi lukukausi visualistiopiskelijana on alkanut ja ensimmäinen harjoitus tehtiin itsenäisenä. Adoben Facebook-sivuilla on runsaasti opetusvideoita erilaisten kuvien, vektorien yms. tekemiseen Illustratorilla ja meidän YO-pohjaisten tuli valita niistä 2 ja tehdä kokeilutyöt niiden mukaan. Löysin sivuilta hauskan Game of Thrones-aiheisen tutoriaalin ja rupesin väkräämään sen kanssa, fani kun olen, mutta koska kyseinen ohje vaati (tai vähintäänkin suositteli samankaltaisen lopputuloksen aikaansaamiseksi) erilaisten osien latailua netistä ja netti käytännössä ei toiminut joinakin hetkinä ollenkaan, päätin siirtyä toiseen.

> Create your own Game of Thrones sigil


Tulipahan ainakin vähän testailtua Librarya ja vektoreiden etsintää.

Seuraava tutorial oli yksinkertainen ja se näytti tosi hyödylliseltä oppia, siinä nimittäin näytettiin miten pala palalta pystyisi luomaan mm. kasvien lehtiä ja niihin tekstuurit pelkillä viivoilla. Sain kuin sainkin oikean näköistä jälkeä mutta jostain syystä oma Illustratorini teki omituisen valkoisen alueen terälehteen, enkä keksinyt syytä miksi se teki niin, vaikka käytin aikaa ongelman selvittämiseen. Lopulta siirryin jälleen seuraavaan, sillä tajusin kuitenkin perusidean miten kyseisiä kuvia tehdään. Treenaa tätä kunnolla sitten joskus toiste.

> Make a linocut look


Sain tehtyä videon mukaista jälkeä, mutta tuollainen valkoinen alue oli ja pysyi enkä saanut sitä pois.

Sitten kolmannen kokeilun vuoro.



Hankalaa oli, ja mac kuumeni aivan tuhottomasti tekemisen aikana niin että pelkäsin sen käytännössä posahtavan ja rupesin ihmettelemään miksi se niin kovin tekemisistäni suuttuu aivan koko ajan, mutta sitten tajusin miten käytin millimetrejä työssäni pikselien suhteen... Liian suuret mitat käytössä siis, joten mikä ihme se on jos kone ylikuormittuu. Ottaa päähän, kun tajusin asian vasta niin myöhään. Yritin jatkaa työtä, mutta joka kerta kun tein mitään muutosta mihinkään, se alkoi toistaa yhtä komentoa jatkumona (en tiedä korruptoin varmaan tiedoston tai jotain) ja joka jumitti koko ohjelman, ja no... Päätin ottaa taas uuden haasteen ja kokeilla sitten sitä. Tosin seuraavana päivänä yön yli nukuttuani päätin yrittää tätä kuu-tutoriaalia uudestaan. Haluan oppia tekemään jotain noin kaunista. Pakko vielä erikseen mainita, miten hyviä kyseisen tekijän tutoriaalit olivat, sillä hän puhui todella selkeää englantia tarpeeksi hitaasti että pysyy mukana, ja selitti aivan joka ikisen liikkeensä Illustratorin kanssa. Erinomainen video, toisin sanoen. :)

Tässä hiukan ensimmäisestä yrityksestä kuvia.



Tässä vaiheessa lopetin, ja päätin aloittaa seuraavana päivänä alusta. Alla siis kuvia yrityksestä numero 2, josta tuli jopa halutunlainen. Eläin, joka kuunvalossa seisoo, sai valita itse. Käytin yksisarvista, jonka latasin osoitteesta Pixabay.com/en







Ja valmis kuva tässä vielä erikseen ilman Illustratorin työkaluja reunaa koristamasta.

Seuraava alla oleva tutoriaali oli yksinkertaisempi, mutta se sisälsi samankaltaisia temppuja Illustratorin kanssa kuin kuu-tutoriaali.


Parasta tässä tutoriaalissa oli, miten tässä käytettiin yhtä samaa tekniikkaa kuin tuossa aiemmassa kuu-aiheisessa työssä jota työstin pienen ikuisuuden ja opin nyt meduusaa tehdessä miten se toimii. . Ei oma meduusani samalta näytä kuin ohjeistuksessa, itselläni on vähän tämmöinen rumempi halpatuotantoversio alkuperäiseen verrattuna, mutta ainakin tärkeimmät jutut sain tehtyä kuvan mukaan ja opin uutta. Huvittaa vain tuo kohta "estimated completition time 20 minutes", sillä siinä ajassa ehkä tekee täysiverinen ammattilainen, itselläni kyllä meni enemmän aikaa kun haki ohjeissa kerrottuja asioita ja testaili niitä. :D 

Alla jokunen kuva tekemisistäni tämän tuton kanssa.




Tässä vielä lopullinen tulos. Tutoriaalissa ei kerrottu ohjeita kuin itse meduusan tekemiseen, joten taustan sävelsin itsenäisesti tekemällä mm. omia brusheja ja läpinäkyvyyttä (opacity) muuntelemalla.

keskiviikko 24. toukokuuta 2017

Vielä kuulumisia koululaulutapahtumaan liittyen

Suomi 100-koululaulutapahtuma eli Leticia-kuoron järjestämä tapahtuma jäi hieman jäihin Ready 4 Bisneksen vietyä lähes kaiken keskittymiskyvyn ja energian, mutta tässä on koottuna oma työpanokseni Leticiaan.

Tein Jannan kanssa yhteisen tilasuunnitelman tapahtumaa varten, jonka perustana ovat vanhat oppikirjat. Ohessa screencapture tekemämme powerpointin fiiliskuvista.


Lähetin Elinalle, joka oli projektin päävastaava, useita valokuvia laulujen sanoja esittävää diaesitystä varten. Osan otin kuvauksia varten varattuna päivänä 21.4. Salon keskustassa, mutta kaivoin lisäksi mukaan joitakin aiemmin ottamiani kuvia vuosien varrelta. 

Tässä nyt on ainakin osa diaesitykseen menneistä kuvista, sillä en edes muista mitä kaikkia lähetin kun niitä oli niin monta. :'D









sunnuntai 21. toukokuuta 2017

Ready 4 Bisnes - siitä tuli totta!


Vihdoin ja viimein! 

Tapahtuma on pistetty purkkiin ja ohitse, joten on aika tehdä pientä jälkipuintia. Yllä näkyy R4B:n tapahtumajuliste ohjelmistoineen ja esiintyjineen, alaspäin rullatessa esiin tulee kuvia itse tapahtumapäivältä 18.5.

Plaza oli ilahduttavan täynnä nuoria ja lapsia ja muita kävijöitä, oli mahtavaa huomata että järjestämämme häppeninki kiinnostaa yleisöä! Kaikki sujui hyvin, kävijät olivat rauhallisia ja malttoivat hyvin, ja esiintyjämme antoivat hienon kokemuksen lavalta käsin.

Tässä vielä koottuna "treffaa yrittäjät"-osiossa eli yrittäjäpaneelissa mukana olleet yrittäjät ja heidän edustamansa firmat:

  • Joni Heinonen / Masamuovi
    • Salon Perttelissä yli 40 vuotta toiminut sopimusvalmistaja
    • Erikoistunut varsinkin ruiskuvalumuotteihin ja -kappaleisiin sekä niiden jatkojalostukseen.
    • Perheyritys
  • Sami Metsänperä / Soficta
    • Salolainen ICT-alan yritys, joka räätälöi asiakkailleen tietoteknisiä ratkaisuja, sovelluksia ym.
    • Metsänperä on yrityksen toimitusjohtaja.
  • Mika Nummenpalo / Led Tailor Innova7ion
    • Sijaitsee Halikossa
    • Valmistaa erikois-LED-valaisimia, jotka desinfioivat ja hoitavat iho-ongelmia.
    • Nummenpalo on yrityksen toimitusjohtaja.
  • Kukka Kalin / Mainostoimisto KuKe
    • Salolainen mainostoimisto
    • Tuottaa some-koulutuksia, mainoksia, ohjelmointia, kuvauksia, brändäystä.
    • Kalin on yrityksen toimitusjohtaja.
  • Sissi Peltosen tilalla nähtii Pirjo Nurminen / YES-yrittäjäkummit
    • Salolaiset yrityskummit tukevat nuoria yrityksiä toiminnassaan ja auttavat vastaan tulevien ongelmien ratkaisemisessa.
    • Yrityskummeja on useita, ja heillä monilla on oma erikoisosaamisalueensa. Nurminen on erikoistunut vähittäiskauppaan ja viestintään.



Yllä kuva tapahtumaa edeltäneeltä päivältä, jolloin kaikki tavarat tuotiin pop up-tilaan ja tehtiin koristelut Ready 4 Bisnestä varten ja hoidettiin julisteiden yms. teippailut.

Alla puolesaan kuvia tapahtumasta itsestään.




Ja tässä vielä tapahtuman vetonaula eli tubettaja Lakko jutustelemassa yleisölle. :) Lopuksi tuikkaan tähän postaukseen oman midmappini, joka käsittelee rooliani tapahtuman tekijänä, yhtenä meistä monesta, sekä motorola siitä mikä meni hyvin, mikä huonosti jne.



torstai 20. huhtikuuta 2017

Perjantain kuvaussuunitelmat

Koululaulutapahtuman Powerpoint-esitystä varten tarvitaan valokuvia, ja valokuvat puolestaan kuvausjärjestelyjä ja -suunnitelmia. Omaan porukkaani kuuluvat Janna ja Laura, ja ajatuksena olisi lähteä kuvaamaan kaupunkielämää lähellä puolta päivää, sillä ennen kuvauksia tarkoituksena olisi tehdä koululaulutapahtuman tilasuunnitelmaa koululla.

Päivän ohjelma
10.00 - Tapaaminen visu-luokassa ja tilasuunnitelman teko
11.30 - Ruoka
12.00 - Kuvauksille lähtö Salon keskustaan, ja aikaa käytetään siitä eteenpäin tarpeen mukaisesti

Muutama moodboard

Edistääksemme tapahtumasuunnittelua ja tilankäytön suunnitelmaa teimme moodboardit sekä Ready 4 Bisnestä että koululaulutapahtumaa varten. Moodboardin idea on välittää tapahtuman tunnelma asiakkaalle ja tapahtumajärjestäjälle itselleen, mikä helpottaa hankintojen tekoa ja tapahtuman visualisointia omassa mielessä. Moodboardissa tuodaan esille teema (esim moderni, vanhanaikainen, leikkisä), värimaailma ja sisutusehdotuksia. Boardit tehtiin ja koottiin Illustratorilla ja tulostettiin planssattaviksi suurkuvaytulostimella.

Ready 4 Bisnestä varten tekemäni moodboard oli hyvinkin SSKKY-henkinen, sillä väreissä hallitsi sitruunan keltainen ja appelsiinin oranssi, musta ja valkoinen höysteenä. Siksi tämän boardin nimi voisikin olla vaikka Sitrus. :)


Koululaulutapahtumaa eli Leticia-kuoron Suomi 100-juhlaa varten porukan kesken arvottiin koko tämän sadan vuoden ajalta vuosikymmenet, joiden mukaan moodboard tulisi koota. Omaksi vuosikymmenekseni arpoutui 1940-luku, sotien ja poliittisten mullistusten vuosikymmen. 

lauantai 8. huhtikuuta 2017

Tapahtumamarkkinointi

Mistä on kysymys? Tapahtumamarkkinoinnilla tarkoitetaan sitä, kun tulevaisuudessa pystytettävää tapahtumaa markkinoidaan tahoille, jotka joko toimintansa tai suhteidensa perusteella voisivat olla kiinnostuneita siitä. Tapahtumamarkkinointi tähtää tapahtumaa järjestävän yrityksen imagon pönkittämiseen tai yrityksen myymän brändin tunnettavuuden lisäämiseen. Tiivistettynä, tapahtuman kautta halutaan lisää tunnettavuutta yritykselle tai idealle jota se myy ja saada ihmiset kiinnostumaan.

Imago merkitsee kirjaimellisesti kuvaa, jonka yritys, julkisuuden henkilö tms. on luonut itsestään suurelle yleisölle. Imago on laaja käsite, johon sisältyy paitsi käsitys siitä mitä yritys myy/mihin piireihin julkkis yhdistetään (esim. näyttelijä -> teatteripiirit) myös mielikuvat siitä, millaisia ne ovat. Esimerkiksi onko yritys luotettava vai ei, onko julkkis tunnettavuuden pilaama ylpistelijä vai "kaikkien kaveri".

Brändillä tarkoitetaan tuotemerkkiä, jolla on nimensä ja maineensa, ja josta ihmiset tietävät heti mitä kyseinen brändi myy kuluttajille. Esim. Coca-Cola on yksi maailman tunnetuimpia brändejä, sillä pelkästään nimestä jokainen tietää sen myyvän limonadia. Coca-Colan kanssa on käynyt niinkin voimakas bränditunnettavuus, että kaikkia saman periaatteen mustia limuja kutsutaan "kokis"-nimellä, vaikka olemassa on Pepsiä ja ties mitä muita. Toisia hyviä esimerkkejä tunnetuista brändeistä ovat sporttivaatemerkit Nike ja Adidas, ruokapuolelta esimerkiksi Fazer.

Hyvä tapahtumamarkkinointi tarvitsee paljon etukäteissuunnittelua. On mietittävä yleinen tavoite, kohderyhmä, budjetti ja markkinoinnin väylät sekä aikataulu. Varsinkin ajoissa tiedottaminen tapahtumasta ja sen luonteesta eri tahoille on tärkeää, jotta kuulijat ehtivät päästä henkisesti sisään markkinoitavan tapahtumaan ja voivat kiinnostua siitä. Erilaisten yhteistyökumppanien hankkiminen on erityisen kannattavaa tunnettavuuden lisäämiseksi, sillä näin tapahtuman kosketuspinta ihmisiin lisääntyy ja todennäköisyys, että saadaan paljon kävijöitä, lisääntyy. Nykypäivän tapahtumamarkkinoinnissa sosiaalisella medialla on suuri jalansija. Kun tapahtuman info-sivustosta tehdään helpostilähestyttävä, selkeä ja valaiseva sen suhteen mistä on kyse, kiinnostus on lähes taattua. Vastaavasti huonolla otteella hoidettu somemarkkinointi saattaa vaikuttaa täysin päinvastaisesti.

LÄHTEET