lauantai 18. maaliskuuta 2017

Myymälätilaskannaus


Näkymä heti ovelta oikealle. Vasemmalla, katveeseen jäävällä puolella, sijaitsee naisten Holly&Whyte-mallisto. Oikealla Contemporary ja Everyday-mallistoa.

Lindexin vaatekauppaketjun värimaailma on vallitsevasti neutraalin harmaan ja valkoisen sävyinen, ja logo itsessäänkin edustaa hyvin pelkistettyä tyyliä. Siinä tausta on valkoinen, ja typografinen valinta on selkeä, siro ja suurilinjainen, kirkkaalla punaisella kirjoitettu ilman mitään ylimääräisyyksiä. Myymälän ovensuun yllä hehkuva liikkeen kyltti eroaa logosta tosin siinä, että se hehkuu valkoista valoa, ei siis punaisena.

Asiakkaan astuessa sisään hän näkee heti ensimmäisenä neljän peruskokoisen ja yhden plus-kokoisen mallinuken ryhmän hälyporttien edessä. Nämä daamit esittelevät ylväinä myymälän kuuminta mallistoa, ja antavat samalla heti vinkin siitä mitä Lindexillä on tarjottavanaan. Lattiat ovat harmaat, mattoja ei ole käytössä, ja seinät ovat harmaat lukuunottamatta liikkeen keskellä olevia sovituskoppien seiniä, jotka ovat valkoiset. (Nämä sovarit myöskin jakavat huoneistoa kätevästi, jolloin asiakas kiertää koko myymälätilan ympäri.) Nukkejen vasemmalla puolella on ketjun oman malliston Holly&Whyten osasto ykköspöytineen. Mallistoa leimaa näin yleisesti ottaen vahvat, raikkaat ja hyvin suomalaisten naisten pukeutumismakuun sopivat värit ja mallit, ja siten nurkkaus herättää takuulla huomiota. Tässä moni pysähtyykin ensimmäistä kertaa liikkeessä ennen kuin jatkaa matkaansa.

Mikäli asiakas ei ole etsimässä merkin perusteella vaatteita Lindexillä ja hän kääntyy H&W-osaston suunnan sijaan oikealle, avautuu hänen eteensä naisten "Contemporary"-osasto, eli juhlallisempien vaatteiden mallisto. Tämä teema jatkuu pitkin näyteikkunan puoleista seinää aina nurkkaan asti. Vastakkaisella puolella käytävää, eli valkoisen seinän edessä sovituskoppien puolella, sijaitsee "Eveyryday"-mallisto, eli arkivaatteiden osio. Heti ensimmäisenä asiakas näkee molemmilla puolilla käytävää sekä Conten että ED:n ykkösteeman, eli kaikista tuoreimman teeman ykköspöytineen, sekä näiden seinällä olevat vaatteet. Ne on sommiteltu inspiroivasti asukokonaisuusehdotelmia luoden, jolloin asiakas saa helposti vinkkiä siihen, miten näitä vaatteita juuri hän voisi käyttää. Naisten osaston loppupäässä, lähellä myymälän takaosaa, seisovat lisäksi ale-vaatetelineet näkyvine tarjouksineen, kuten alla olevan kuvan vasemmalla laidassa näkyykin.


Näkymä naisten osaston loppupäästä ennen isojen poikien osiota, kuvattuna kohti sisääntuloaluetta. Vasemmalla Conte, oikealla ED. Vastapäädyssä näkyy myös Holly&Whyten seinää.

Kun saavutaan myymälän perälle, naisten osasto loppuu ja poikien, isojen (128-170cm) ja pienten (92-122cm), osasto alkaa. Tila on jaettu hyvin tasan molempien kokoluokkien lapsille, ja ne ovat rakenteellisesti samankaltaiset. Edessä on ykköspöytä nukkeineen, ja taaempana seinällä vanhemman teeman vaatteita. Lattialla näiden välistä löytyvät sitä vanhemmat vaatemallit sekä perusvaatteet, eli trikoo-paidat, lökärit, yksiväriset hupparit ja t-paidat. Isojen poikien osio on kauppakeskuksen puoleisella seinällä, ja niinpä kakkosteeman seinävaatteet näkyvätkin näyteikkunavaatteiden tavoin lasiseinän läpi käytävällä kulkevien ihmisten iloksi.

Poikien osastolta edetessä sen vasemmalta puolelta sovituskoppiseinän luota löytyy Baby-mallisto (56-86cm). Täältä löytyy potkupukuja, bodyja ja ulkovaatteita sekä sukkia ja muita ihan pienestä vastasyntyneestä aina vuoden ikäisille lapsille asti, ja myös Babylla on oma ykköspöytänsä kahden vauvanuken kera. Myymälässä vieraileekin laajan lastenmalliston ansiosta paljon äitejä, ja etenkin täällä Baby-puolella riittää kävijöitä monipuolisen tarjonnan takia. Babyn oikealla puolella, käytävän toisella laidalla, on kaikenkokoisten tyttöjen ja poikien softit ("softwear") eli sukkia, alushousuja ja muita sellaisia sekä yövaatteet. Myös ale-korit löytyvät softien vierestä.

Babysta ja softista eteenpäin mentäessä eli asiakkaan kiertäessä takaosiosta takaisin kohti etuosaa, löytyvät vasemmalta puolelta isojen, ja oikealta puolelta pienten tyttöjen mallistot. Myös niissä toistuu sama idea kuin poikien puolella, ykköspöytineen, nukkeineen ja seinällä näkyvine vanhempine teemoineen.

Kuljettuaan vielä näidenkin osastojen ohi on asiakas päässyt takaisin myymälän etuosaan. Siellä hän näkee heti edessään etupäädyn seinän luona kassan suurine kuvineen tiskin yläpuolella, ja kassan vieressä oikealla puolella levittäytyy naisten alusvaateosasto. Seiniä pitkin kiertävät siistit ja huolella järjestellyt rintaliivien ja alushousujen rivit, ja niiden edessä on teemoittain jaoteltuna lisää erimallisia vaihtoehtoja kummastakin. Alusvaateosaston edessä keskellä ennen kassa-aluetta koreilee lisäksi pyöreälle, matalalle pöydälle tehty scene, joka mainostaa aina uusinta uutta. Joskus pöydällä on alusvaatetorsoja, toisinaan suuria julisteita riippumassa. Joka tapauksessa scene kiinnittää takuulla jokaisen huomion.

Mikäli asiakkaalle on tässä vaiheessa kertynyt syliinsä kiinnostavia vaatteita ja hän tahtoo sovittaa niitä, löytyy sovituskoppien sisäänkäynti täältä kassan päädystä ja vasemmalta puolelta alusvaatteisiin nähden. Sovarien edessä on myös telineet naisten sukille ja sukkahousuille sekä meikkituotteiden myyntipöytä eli Beauty-pöytä. Ja mikäli asiakas ei haluakaan sovituksen jälkeen ostaa halumaansa vaatetta, voi hän jättää sen koppien edessä olevaan rekkiin, jolloin työntekijät huolehtivat lopusta ja vievät vaatteen takaisin paikoilleen.

Kassa-alue on selkeä ja siihen on helppo mennä. Kassakoneita on kaksi, ja niiden välissä on sukkia myyvä teline paitsi muistuttamaan asiakasta siitä miten "meitä tarvitsee aina", ja samalla myyntiteline jakaa kätevästi tilan kahden kassan jonoja varten. Tiskillä itsellänsä on molemmin puolin myös hiuslakkaa, pompuloita ja kynsilakkoja ja muuta sellaista myyvät lokerot viime hetken "heräteostoksina".

Asiakasta toki tervehditään heti, kun hänen huomataan astuvan liikkeeseen, ja hänelle suodaan kohtelias hymy sekä mahdollisesti kysymys mahdollisesta avuntarpeesta riippuen kuinka määrätietoiselta asiakas vaikuttaa, mutta hänen tullessaan kassalle tervehditään vielä uudelleen. Kun vaatteita ja muita ostoksia luetaan viivakoodiltaan ja hälyttimiä otetaan pois, asiakkaalta kysytään onko hänellä Lindexin kanta-asiakaskorttia, ja mikäli ei ole, kysytään että haluaisiko hän kenties semmoisen. Mikäli asiakas vastaa kyllä, hänen puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa tallenetaan järjestelmään ja hänelle luovutetaan oma kanta-asiakaskortti. Se kerryttää rahallista bonusta jokaisen oston yhteydessä.

Lindexillä voi maksaa käteisellä tai kortilla, mutta lähimaksuominaisuutta ei ole ainakaan vielä käytössä. Asiakkaan ostoksille laitetaan muovikassi, mutta pienistä ostoksista, esim. kosmetiikkatuotteista ollessa kyse asiakkaalta varmistetaan että haluaako hän niille oman pienen pussin. Kuitin tupsahtaessa ulos koneesta kysytään aina, että saako sen laittaa ostoksien kanssa samaan kassiin, vai haluaako asiakas kuitin ennemmin lompakkoonsa. Lopuksi asiakasta vielä kiitetään kovasti ja hänelle hymyillään, sekä toivotetaan päivänjatkot. Lindexillä on 30 päivän vaihto- ja palautusoikeus kuittia vastaan.

Viimeiset näyt asiakkaalla hänen lähtiessään ovat kassan vasemmalla puolella seisovat asuste-telineet, Holly&Whyten pöytä ja ovensuussa seisovien nukkejen selät, joista varsinkin jälkimmäisin jättää inspiroitunutta fiilistä jälkeensä.

-----------------------

Lindexin ketjulla on lisäksi omat nettisivunsa, josta voi tilata ilman eri toimitusmaksua vaatteita suoraan lähimpään myymälään, josta asiakas voi ne noutaa henkkareita vastaan ja halutessaan palauttaa takaisin sovituksen jälkeen. Värimaailmallisesti ja suunnittelultaan muutoinkin sivut vastaavat hyvin myymälöiden visuaalista ilmettä.

Tässä vielä linkki Lindexin sivuille >>

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti