sunnuntai 21. elokuuta 2016

Yhden pakopisteen perspektiivioppia ja muuta mukavaa

 ...Hyvin amatöörimaisella tasolla tietenkin, mutta oppia ikä kaikki.

Toisin sanoen tehtävänämme oli mittasuhdeviivainta ja geokolmiota käyttämällä oppia piirtämään liikkeen näyteikkuna elementteineen oikeaan ja ammattimaiseen tapaan, ei siis vain silmämääräisellä tasolla "jotain sinne päin". Aluksi aiheena oli tietysti tarkka perehdytys asiaan eli yhden pakopisteen perspektiiviin ja siihen, mitkä niksit kannattaa ehdottomasti oppia tullakseen näppäräksi ja osaavaksi visualistiksi, ja huolimatta siitä että muutamat asiat tuntuivat hiukan turhantarkkuudelta, oli tekeminen ihan hauskaa ja kiinnostavaa. Kyseisiin fiiliksiini vaikuttaa tosin suuresti se, että käsin piirtäminen on oman elämäni suola... Vaikka noita näyteikkunoita ei kauheasti ole tullutkaan harrastettua.

Työvälineitä, luonnospapereita, mallinukkeprinttejä ja mitä vielä...

Opetusosion jälkeen vuorossa oli asian kertausta vähän soveltavammalla tapaa. Saimme nimittäin työksi suunnitella kolme luonnosta kuuluisien Hunter-tuotteiden tähdittämää, festariaiheista näyteikkunaa varten. Valmiit suunnitelmat viimeistellään vielä värein, jolloin pääsee paitsi harjoittamaan ammattitekniikoita lisää, myös elävöittämään suunnitelmia mukavasti. Värit kun toden totta ratkaisevat, se on tullut huomattua.

Omista näyteikkunasuunnitelmista puhuttaessa olen niihin melko tyytyväinen. Viimeisin onnistui jostain syystä parhaiten, mutta piirroksesta lähti hohtoa piirrettyäni sen luonnoksesta selkeytetympään versioon. Mustat ohutkärkiset tussit kuitenkin pelastivat hiukan lopputulosta, jolloin kaikki kolme muuttuivat selkeästi siistimmiksi ja kokonaisuus helpommin hahmotettavaksi.

Vasemmassa kuvassa suosikkipiirrokseni luonnosvaiheessa, oikealla viimeistelynä ja tussein rajattuna.



Alla kuvasarja yhden pakopisteen perspektiivillä näyteikkunan (3m x 2m x 1m = pituus x korkeus x syvyys) piirtämisestä mittasuhteella 1:25.

1. Piirretään mittasuhdeviivaimen avulla (syrjää 1:25 käyttäen) oikeankokoinen laatikko. Nämä ovat näyteikkunan ulkoraamit. Halutulle korkeudelle, tässä tapauksessa 1,5m korkeudelle piirretään ns. horisonttiviiva, joka kertoo silmien=katseen korkeuden. Horisonttiviivan keskelle lisätään pakopiste P, jonka mukaan piirtämistekniikka on saanut nimensä.

2. Asetetaan geokolmio kuvan mukaisesti ja piirretään samanlaiset viivat kummallekin puolelle siten, että ne leikkaavat horisonttiviivan. Näin syntyvät pisteet F1 ja F2.

1. 2.

3. Syntyneet pisteet F1 ja F2 ovat kumpikin 45 asteen kulmia, ja ne ovat tärkeitä ikkunan syvyyden piirtämisessä. Alas muodostuu 90 asteen suora kulma.

3.3.

4. Piirretään suorat viivat ikkunan joka kulmasta pakopisteeseen P.

5. Näyteikkunan syvyys on 1m. Se mitataan näyteikkunan alareunasta, jolloin 1m kohdalta piirretään suora viiva pisteeseen F1. Sama tehdään toisella puolen ikkunaa pisteeseen F2. Näin syntyneet viivojen leikkauskohdat kertovat, minne kohdin syvyyttä ilmaisevat viivat piirretään.

4. 5.

5.

6. Jotta ikkunaan piirrettävien esineiden sijoittaminen olisi helpompaa, tulee siihen hahmottaa tässä vaiheessa nk. ruutulattia. Se koostuu 50cm x 50cm laatoista. Mitat tähänkin katsotaan ikkunan alareunasta, jolloin jokaisen puolen metrin välein vedetään viiva pakopisteeseen P.

7. Lisäksi vedetään viivat samoista pisteistä pisteisiin F1 ja F2 kuvan mukaisesti, jolloin laatoista tulee nelikulmaisia. Näin huomataan, että leveyssuunnassa laattoja lattiaan tulee kaksi, pituussuunnassa kuusi.

6.  7.


8. Valmis! Nyt ikkunasta saa selvää, ja sen voi täyttää halutuilla esineillä. Katto ja lattia on tummennettu, ja sivuseinät viivoitettu hahmottamisen helpottamiseksi.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti