maanantai 22. elokuuta 2016

Tosielämän esimerkkejä – kuvapostaus


 Seuraava julkaisu liittyy tehtäväämme, jossa oli tarkoituksena kuvata oikeita näyteikkunoja ja liikkeitä siten, että kokoon kertyy 5 esimerkkiä näyteikkunasommittelusta, ikkunatarroista ja liikkeiden sisääntuloalueiden suunnittelusta - eli näpsäistä kaikkiaan 15 kuvaa. Näistä kirjoitan lisäksi pienen pientä analyysia siitä, mikä niissä on saattanut olla ideoina ja mitä ne viestivät. Katsotaanpa nyt mitä suosikkiputiikeistamme oikein löytyy.

Näyteikkunat


Salo Plaza, Seppälä.

1. Syksy näkyy näyteikkunassa selvästi. Sävyt ovat tummia ja vaatteet itsessään ovat kohtalaisen peittäviä, vaikka ovatkin varmastu kevyitä ja kangas ohutta. Sommittelu on hyvin yksinkertainen ja pelkistetty, jolloin taustan mainosjulisteille ja kivan tekstuurin paperipinnalle riittää huomiota.

 Salo Plaza, H&M.

2. Myös tässä ikkunassa on huomattavissa hiljalleen viilenevän sään vaikutusta, vaikka lämpimiä päiviä vielä todennäköisesti riittääkin, mitä vihjailee keskimmäisen nuken lyhyt hame. Kaikilla on lisäksi nyörikkäät kengät tai avokkaat. Värit ovat tässäkin tummavoittoisia, mutta valkoista on käytetty kontrastina. Asettelu on yksinkertainen ja asusteet hillittyjä, jolloin yleisvaikutelma on melko rento. Takana seisovat valkoiseksi maalatut koristetelineet kaventavat ilmeisen leveää ikkunaa ja toimivat taustana.


(Vasemmalla) Salo Plaza, Pentik.

3. Tunnelma on hyvin kodikas ja lämmin. Tausta on valkoista puuta anatamassa raikkautta ja keveyttä, mutta kalusteet ovat tummat, romanttisen maalaistyylin mukaiset. Lasiesineet on ryhmitelty ajatuksella kolmiportaisesti ensin pöydälle, tuolille ja lopulta lattialle ja vasemmalta oikealle, jolloin katse hakeutuu koko ikkunan läpi. 

(Oikealla) Salo Plaza, Vero Moda.

4. Lisää aiempien ikkunoiden tyylistä vaatetta väreineen ja malleineen. Asetelma on myös aiempien ikkunoiden tapaan hyvin yksinkertainen, mikä luultavasti heijastelee tämän hetken muotia, joka on varsin graafinen ja selväpiirteinen.


Salo Plaza, Kuisma.

5. Paljon valkoista ja vaaleaa, mutta kuten näkyy, tässä ikkunassa leikitellään kankailla ja niiden tekstuureilla. Tavaraa on melko paljon, mutta ne edustavat yhtenevää tyyliä ja koska valkoinen valoisana sävynä on sen teemaväri, ei asetelma tunnu ahtaalta. Sommitelman keskellä kohoava pitsipinnoitettu jalallinen torso luo tyypillisen kolmioryhmittelyn, jolloin katse hakeutuu ylhäältä alas ja luo kivan siluetin.

Näyteikkunatarrat

 Porin Puuvilla, Alko.

1. Kokonaan tekstein ja kuvasymboloiden kirjailtu alareuna tekee hauskan vaikutelman siitä, että lasia pitkin kulkisi läpinäkyvä verho. Kuvien ja tekstin rytminen vuorottelu on aika hypnoottinen, ja herättää katsojan uteliaisuuden lukea ja katsoa kaiken, mitä lasiin on teipattu.



Salo Plaza, Vero Moda.

2. Hyvin pelkistetty fontti ja verbillä leikittelevä, lyhyt iskulause on tehokas. "Kääriydy tyyliin" kuvastaa tämän hetken muotia, johon kuuluu oleellisesti erilaiset huivit ja neuleet sekä muut rennot, lämpimät asusteet.

Porin Puuvilla, Ecco.

3. Kaunis ja perinteikäs fontti sopii tekstin viestiin, jossa puhutaan eritoten naisista. Isoin kirjaimin kauttaaltaan kirjoitettuna se herättää enemmän huomiota ja on mahtailevampi kuin pääasiassa pienellä tekstattu. Pehmeä harmaa väri hyppää sopivasti silmille taustan ollessa musta.

Porin Puuvilla, Lindex.

4. Kokonaan pienellä tekstattu tarra on erikoinen ja toimii kontrastina Lindexin omalle logolle, joka on kokonaan suurin kirjaimin tehty. Ikkunan oikeaan alareunaan laitettuina ne eivät varasta huomiota nukeilta, mutta näkyvät silti katsojan kävellessä ohitse.

Salo Plaza, Jack & Jones.

5. Tummanvihreä pohja sopii tämän hetken väreihin. Koska kyseessä on miestenliikkeen mainostarra, tummat sävyt ja lihavoitu, isolla kirjoitettu teksti ovat erityisen suotavia. "New season _AW16" luultavasti on johdannainen nykyajan some-maailmasta jossa lyhenteet ja välimerkit ovat suuressa roolissa.

Sisääntuloalueet; ykköspöydät


(Vasemmalla) Salo Plaza, Cubus.

1. Vasemmalta oikealle aina asteittain valkoisesta mustaan tummuva housujen rivistö näyttää hyvältä ja hauskalta, ja mainostaa sitä miten joka makuun löytyy sopivat jeggingsit: meillä on varaa valita. Tuplana rinnakkain näkyvät samanlaiset mainoskuvat ja -viestintä pöydän yläpuolella korostavat armeijallisen tarkkaa järjestystä, joka ykköspöydässä vallitsee.  

(Oikealla) Salo Plaza, Sokos.

2. Pirteänsävyiset vaatteet, laukut ja huivit näkyvät kauas tummien vaatetelineiden keskeltä. Värimaailma on selkeästi luokkaa 'punainen-sininen-vihreä', jotka ovat kaikki voimakkaita ja erottuvia värejä. Se saa liikkeeseen astuvan asiakkaan huomion kiinnittymään välittömästi. Sommittelu on siisti, ja kirkkaanpunaiset kiiltonahkalaukut on aseteltu täsmälleen eri puolille pöytää ylös ja alas. Se houkuttaa katsetta käymään läpi koko pöydän tarjonnan, ei vain sen yläosaa.

Salo Plaza, Glitter.

3. Jälleen kerran lisää syksyyn viittaavia värejä ja asusteita, jotka toistavat monien aiempien otosten kanssa samaa teemaa. Pikkuesineitä on laitettu sievästi ja hauskasti läpinäkyviin pyöreisiin kulhoihin jotka ovat keskenään erikokoisia. Se luo pöytään kiinnostavaa epäsymmetrisyyttä. Keskellä kohoava, pienten pussukoiden teline aikaansaa kolmioryhmittelyn, joka saa katseen hakeutumaan alaspäin.

Salo Plaza, H&M.

4. Kolmen nuken porukka on asetettu kiintoisasti epäsymmetrisen pöydän vasempaan takanurkkaan, ja eteen on tuotu niistä katsoen laskevasti vaatteita ja laukkuja. Sommitelma on hieman epätavallisempi, mutta toimiva. Värimaailma tummenee ylhäältä aina alaspäin mentäessä.

Salo Plaza, KappAhl.

5. Tässä sisääntuloalueessa violetit vaatteet varastavat huomion. Ne paitsi poikkeavat hieman aiempien liikkeiden tarjonnan värimaailmasta, myös näyttävät kivalta vaalean- ja tummansinisten vaatteiden keskellä. Myös tässä pöydässä tavaroita on mukavasti porrastettu, vaikka asettelu itsessään on hyvin klassinen ja hillitty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti