sunnuntai 21. elokuuta 2016

Liikkeen visuaalisen ilmeen rakentaminen – perusteet

Yksi visualistin arjen tärkeimmistä peruspilareista on käyty koulussa nyt läpi, eli kuinka luoda asiakkaan silmiin houkutteleva, miellyttävä liikehuoneisto. Opin paljon uutta, mutta sen lisäksi vanhat tiedot, oletukset ja arvailut saivat osakseen vahvistusta. Tietyllä tapaa yllätyin siitä miten tarkat säännöt ja ohjeet näin luovaatekemistä varten on tehty, mutta sitä mukaa kun asiaa selvitettiin eteenpäin, ymmärsin kyllä miksi näin on.

Tärkeimpiä ja näkyvimpiä osia liikkeen visuaalisen ilmeen luomisessa ovat tietysti mallinuket ja torsot. Niiden ylle puetaan tuotteista, esimerkiksi vaatteista kaikkein uusimmat ja trendikkäimmät, ns. valikoiman johtotähdet, jotka antavat asiakkaalle selkeimmän osviitan liikkeen tarjonnasta. Mallinuket asetellaan yleensä ryhmiin ikkunalle tai liikkeen sisääntuloalueelle (=A-alue, fronttialue, ykkösalue, ykköspöytä... Mitä näitä muita nimityksiä onkaan), jolloin ne saavat parhaimman ja näkyvimmän osan kauppaa omakseen. Sisällä liikkeessä taasen seinien yläosat ovat parasta mainostusaluetta, sillä ihmisen katse hakeutuu luonnostaan sinne. Näihin paikkoihin asetellaankin usein torsoja. Samat puvustussäännöt kuitenkin koskevat samalla tapaa sekä kokovartalonukkeja että torsoja - tarkka, luonnollinen ja harkittu puvustus ja asusteiden valinta on erittäin tärkeää. Kerroksellisuus, värien ja materiaalien huolellinen yhteen sovittaminen ja nukkeryhmien yhtenevä tyyli ratkaisevat hyvin pitkälti sen, että kokeeko ohi kulkeva asiakas liikkeen tyylikkäänä ja miellyttävä vai päinvastoin. Lisäksi se, että teema jatkuu näyteikkunoista sisälle liikkeeseen, on tärkeää myynnin parhaan mahdollisen tehostamisen kannalta. Niinkin pienet asiat kuin nukkejen mahdolliset kampaukset pinneineen, letityksineen ja koruineen merkitsevän paljon enemmän kuin ikinä uskoisi. Tuntuuko turhantarkkuudelta? Ehkä, mutta pienillä asioilla on valtava vaikutus visualistin ammatissa. Esimerkiksi värien pienetkin sävyerot saattavat luoda kokonaan erilaisen tunnelman, vaikka yleensä näyteikkunoiden teemaa vaihdettaessa värien poikkeavuuteen toisistaan kiinnitetään tarkkaa huomiota. Jos värinvaihdos edelliseen näyteikkunaan on liian pieni, katsojan huomio ei herää. Myös taustan kuvioilla on merkitystä: esimerkiksi pystyraidat kaventavat leveää ikkunaa, vaakaraidat taas pidentävät.

Monissa suurissa ketjuliikkeissä on valmiit kuvalliset säädökset (=katalogit) siihen, millaiset sisällöt kaikkien liikkeiden erikokoisiin näyteikkunoihin tulee asetella, jolloin ohjeita tulee seurata tarkasti. Muissa tapauksissa visualistit saavat usein enemmän vapauksia, mutta silloinkin on selvitettävä tarkasti mitä asiakas (eli tässä tapauksessa myymäläpäällikkö/päälliköt) tahtoo.

Ja nyt irrallista sanastoa tähän väliin:
- Kampanjamateriaalit = taustapahvit, kankaat, teipit, hälyhuput ym. joista käy ilmi esimerkiksi tuotemalliston teema ja kohderyhmä.
- Hintaviestintä = lappuplanketti, kyltti, joka kertoo tuotteen/tuotteiden hinnan. Asetetaan näyteikkunoissa aina vasemmalle puolelle.
- Kolmioryhmittely = näyteikkunatuotteiden/nukkejen asettelutapa, jossa ne muodostavat katsetta tehokkaasti ohjaavan kolmion (diagonaalin).
- Toistoryhmittely = näyteikkunan tavarat asetellaan erilleen ja ryhmittäin. Sen avulla leveä näyteikkuna jaetaan useampaan alueseen.
- Yksiväriskaala = värejä käytetään niukalti, vain paria eri sävyä. Se on rauhallinen ja tyylikäs värienkäyttötapa.
- Vastaväriasettelu = nimensä mukaisesti vastavärien käyttö näyteikkunassa. Se luo dramaattisen, jopa ärhäkän tunnelman.

Tähän alle kokoan tiivistetysti "Esillepanijan muistilistan" siitä, mitä ja missä järjestyksessä ammattivisualisti tekee koristaessaan näyteikkunan aivan alusta
loppuun asti.

1. Tehdään näyteikkunan sommittelusuunnitelmia, mikäli sitä ei oteta valmiista katalogista, ja valitaan niistä paras.
2. Kerätään yhteen kaikki ikkunalle asetettavat tuotteet, joista poistetaan ensin hälyttimet. Vaatteet silitetään ja asusteet tarkistetaan.
3. Ensin puetaan nukkejen alaosa. Jalat nostetaan pöydälle tms. jolloin niihin on helppo laittaa myös kengät samassa yhteydessä.
4. Yläosa puetaan seuraavaksi, mutta ilman käsiä. Ne asetetaan paikoilleen paitojen tms. kaula-aukosta, jolloin hihatkin asettuvat paremmin.
5. Vaatteet kurotaan istuviksi nuppineuloilla ja vöillä.
6. Kun nuket on puettu valmiiksi, aletaan siivoamaan näyteikkunaa. Se pestään laseineen ja lattioineen, ja takaseinälle laitetaan taustan mainoskuvat/infokyltit.
7. Nuket kannetaan paikalle, asetellaan ja huolitellaan. Niiden nivelet laitetaan suoriksi ja siisteiksi, ja rinnalle tuodaan hintaviestintä nukkejen vasemmalle puolelle.
8. Kun asettelu on valmis ja paikoillaan, asetetaan ja kohdennetaan valot haluttuihin paikkoihin.
9. Vielä viimeiseksi siivotaan kaikki roskat ja muu ylimääräinen ja näyteikkuna on valmis.
(10. Jos työskentelyssä käytetään tikkaita, niiden kintut on suojattava! :D)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti