sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Sanojen selityksiä ja muita termejä

Tässä hieman työpaikkani sanastoa:
1. Valkoinen hintalappu = liimataan lähes kaikkiin tuotteisiin. Se kertoo perushinnan, ja liimataan aina tuotteen takapuolelle.
2. Punainen hintalappu = kertoo tuotteen alennetun kampanjahinnan, ja on voimassa vain tietyn ajan. Liimataan aina etupuolelle, näkyvään paikkaan.
3. Keltainen hintalappu = kertoo tuotteen alennetun hinnan ja laitetaan yleensä valikoimasta poistuviin tuotteisiin. Liimataan punaisen lapun tavoin aina etupuolelle.
4. Rullakko = pyörällinen pakettien kuljetukseen tarkoitettu kehikko
5. Lähetyslista = pakettien mukana tuleva paperi, josta ilmenee paketin sisältö lukumäärineen.
6. Lähete = jos asiakas tahtoo ostaa tavaraa yrityksen laskuun, hänelle tehdään kassalla lähete.
7. Toimittaja = pakettien lähettäjä
8. Moduuli = yksittäinen korkea seinähylly
9. Hintakulma = hyllyn muovitaskullinen reuna, johon hintalaput sujautetaan.
10. Hinnoittelija = nimestään huolimatta kyseessä ei ole kenenkään toimenkuva tai työnimi, vaan käsikäyttöinen kone jolla hintalappu leimataan tuotteeseen.
11. Ständi = ihmisen korkuinen metalliteline, joka pyörii ja johon voi laittaa tuotteita; esim. postikortteja.
12. Kuplamuovi = hauraita tuotteita paketissa suojaava pehmomuovi jossa on ilmaa sisällä.
13. Kirjakärry = metallinen matala kärry, jossa uudet tuotteet kuljetetaan varastosta myymälään.
14. Varauskaappi = iso musta kaappi kassan takana myymälässä, jonne asiakkaitten tilaamat tuotteet viedään odottamaan hakijaa.
15. Saldo = kertoo määrällisesti, kuinka paljon tuotetta on varastossa, jos on.

Lisämyynti tarkoittaa sitä, että asiakkaan ostaessa jonkin tuotteen, esimerkiksi värityskirjan lapselleen, ehdotetaan ja kysytään olisiko hänellä tarvetta vaikkapa uusille värikynille tai kynänterottimelle. Lisämyynnin suhteen tulee olla hienovarainen ja kohtelias, ettei asiakkaalle synny tyrkyttämisen vaikutelmaa. On hyvin asiakaskohtaista kannattaako lisämyyntiä yrittää vai ei.

Ristiinmarkkinointi puolestaan tarkoittaa, että kaupassa esillä olevat tuotteet on aseteltu harkitusti myyntiin toistensa läheisyyteen siten, että saman osa-alueen eri tuotteet sopivat yhteen ja näyttävät hyvältä yhdessä. Toisin sanoen ristiinmarkkinoinnin tarkoituksena on inspiroida asiakasta ja herättää hänen mielenkiintoaan ja haluaan ostaa tuotteista molemmat, koska "ne näyttävät tosi kivalta/tarpeellisilta yhdessä - haluan nämä kummatkin".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti