maanantai 12. joulukuuta 2016

Myymälätilaskannaus

Suomalaisen Kirjakaupan oma värimaailma on mustan, punaisen ja valkoisen kirjoma. Logo itsessään on lämpimän punainen, ja teksti ja ketjun logo koreilevat siinä kevyen ja raikkaan näköisesti valkoisella tuoden mieleen hieman kuin piparminttukarkin. Myymälätiloissa puolestaan mustaa löytyy aina seinistä ja hyllyistä, sillä se luo tilaan runsaasti syvyyttä ja tunnelmaa ja korostaa näyttävästi myymälän muita värejä. Kirjoista ja muista tuotteista itsestään kun syntyy oma, sateenkaaren väreissä aaltoileva kokonaisuutensa mikä tekee myymälän ilmeestä väkisinkin kirjavan. Tällöin musta rauhoittaa kokonaisuutta. Näin joulun alla värimaailma on Suomalaisessa tavallistakin punaisempi ja lämpimämpi, ja ketjun omien värien lisäksi monessa paikassa hehkuu kaunista kultaa.


Rakenteellisesti Suomalainen Kirjakauppa on toki ketjuna joka myymälässä samankaltainen, eikä Salossa ole tehty säännön poikkeuksia. Heti myymälän ulkopuolella näyteikkunoissa koreilevat suuret kampanjan mukaiset julisteet tarjouksineen, ja kun liikkeeseen astuu, on nähtävillä ensimmäiseksi neljä perätysten laitettua, kolmiomalliin sommiteltua pöytää, jossa näkyvät valikoiman hienoimmat uutuudet. Oven läheisyydessä vasemmalla puolella on pokkarien - sekä suomen, ruotsin että englanninkielisten - nurkkaus, ja oikealla taasen keittokirjojen ja sisustusoppaiden värikäs seinusta. Näiden edestä puolestaan löytyvät kaikki lehdet, manga- ja Ankka-pokkarit yms. sarjakuvakirjat sekä vitsi- ja huumoriteokset. Kun myymälään käy syvemmälle, vasemmalta puolelta löytyvät paketointitarvikkeet, postikortit ja lastenkirjallisuus. Kassan kohdalla ja takana puolestaan sijaitsevat sekä pelit, kaunokirjalliset teokset, musiikkiteokset että taidetarvikkeet, sekä ihan perältä oppikirjat ja toimistotarvikkeet. Ryhmittely on tehty näin siksi, että kahden viimemainitun osa-alueen tuotteita ihmiset tarvitsevat aina, ja matkalla näille osastoille he näkevät lisäksi kaiken muun tarjonnan. Muutoin olisi riski, että asiakkaat hakevat vain sen mitä ehdoitta tarvitsevat, mutta eivät mene syvemmälle liikkeeseen lainkaan. Tämä järjestys myös vähentää ruuhkan tuppautumista ovensuuhun, kun asiakkaat tulevat kiertämään koko myymälätilan. Koko myymälätilat valot ovat kirkkaat ja lämpimät, ja ne on suunnattu hieman kohti seiniä. Näin tuotteet näkyvät mahdollisimman hyvin ja kirkkaissa väreissä.

Kassalle käytäessä jokainen asiakas saa yhtä hyvää palvelua. Tiskin kyljessä on näin joulun aikaan pöytä ja sen päällä laatikollinen joulukortteja ja pakettipaperia rullina, jotka muistuttavat vielä viimeiseksi joulutervehdyksien lähettämisestä tarpeeksi ajoissa ennen jouluaattoa. Sen lisäksi vierestä löytyy purkki kyniä ja muutamia kalentereita näin loppuvuodesta, ja mahdollisesti muita pieniä tuotteita. Kun maksutapahtuma tehdään, myyjä kysyy tervehdittyään kaikilta samat kysymykset; onko kanta-asiakaskorttia, laitetaanko ostokset kassiin vai menevätkö ne sellaisinaan laukkuun. Lisäksi kysytään aina lupaa laittaa kuitti ostoskassiin, sillä toiset tahtovat sen ennemmin lompakkoonsa. Myymälässä voi maksaa käteisellä tai kortilla, ja myös etämaksuominaisuus toimii. Kassan luona asiakas voi lisäksi tehdä varauksen haluamastaan tuotteesta, jolloin talteen otetaan hänen nimensä ja puhelinnumeronsa, jotta ilmoitus saapuneesta tuotteesta voidaan laittaa tekstiviestillä. Suomalaisessa Kirjakaupassa huolehditaan tarkoin siitä, että joka asiakas saa iloisen, huomioivan tervehdyksen sekä hänen saapuessaan että mennessään.

Asiansa hoidettuaan ja liikkeestä lähtiessään asiakas näkee samat, myymälätilan keskelle asetetut pöydät, mutta saattaa muuttaa vielä mielensä lähdöstä sillä yllättäen täältä katsottuna näkyy vielä monia kiintoisia tuotteita. "Kenties voisin ostaa tämmöisen", saattaa asiakas pohtia. Jäljelle jää siten inspiroitunut fiilis, ja tekee todennäköiseksi sen, että asiakas vierailee myymälässä pian uudestaan.

Suomalaisella Kirjakaupalla on lisäksi värikkäät ja monipuoliset nettisivut, joista tuotteita voi myös ostaa ja tilata. Värimaailma netissä tosin poikkeaa myymälöiden ilmeestä, sillä siellä on käytetty harmaampaa ja hillitympää tyyliä, mutta muuten näyttää hyvin tutulta valikoimineen kaikkineen. Etusivulle pystyy valitsemaan tämän hetken uutuuksia, suosittuja teoksia, tarjouksia ynnä muuta, ja tämäkin näyttäisi olevan juuri sitä suuntaa kuin olen töissä ymmärtänyt :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti