torstai 25. tammikuuta 2018

Viimeiset työviikot - tammikuu 2018

Työssäoppiminen jatkui vielä uuden vuoden jälkeen koko tammikuun aina 26.1. asti, joten työviikkoja oli jäljellä joululoman jälkeen 4 viikkoa. Kerään tähän postaukseen nyt tärkeimmät tapahtumat tältä ajalta. :)

Tein vanhan tavan mukaan FB-postauksia ja kuvasin niitä varten aina kerran viikossa (tapana oli julkaista perjantai-postauksia) sekä mattojen kuvaamisia ja editointia. Kovin paljoa uusia tuotteita ei kuitenkaan ole uuden vuoden jälkeen tullut, mutta asiakkailta kyselyjä tosin, joissa he haluavat ihan tietyn kuvan matosta ennen ostopäätöstä (mm. nukan pituus, tiheys, reunakanttaukset jne). Arkitekemisistä poiketen pääsin kuitenkin tekemään tuotekortteja Vepsäläisen mattokuvastoon (Maripa Oy:n mattoja esittelevä katalogi) sekä kyhäämään Maripa Oy:n ikioman vuoden 2018 mattokatalogin sekä katalogin, jonne tulevat kaikki outlet-tuotteet. Tein kaikki kolme katalogia Adobe InDesignella, sekä tein tarvittavat kuvausjärjestelyt. Osasta mattoja kun puuttui paljon tuotekuvia, joten tammikuu meni suurimmaksi osaksi näiden parissa. Maripan peruskatalogi kun on noin 120 sivua, joten sen tekemiseen menee hetki. Onneksi käytettävänä oli valmis vuoden 2017 kuvaston pohja, ja näin ollen monen maton tuotekortti oli pientä päivitystä lukuunottamatta valmis.


Vepsäläisen kuvaston kokoamista. Laadittuani tietokortit, tulostin ne ja järjestin fyysisiksi kansiokuvastoiksi. Tein näitä kansioita usemman kappaleen.


Maripa Oy:n normaali- ja outlet-kataologi tulevat pääsääntöisesti sähköiseen levitykseen .pdf-tiedostoina. Tässä pari kuvaa senkin kokoamisesta InDesignen kanssa. Ja koska fiiliskuvauksessa vain mielikuvitus on rajana, käytin niin omaa kännykkää, kyniä, puhelimen latureita, jalasta löytyviä kenkiä kuin silmälasejakin kuvausrekvisiittana, kuten mustavalkoisen Lyon-maton kuvasta näkyy. :')




Lisäksi sain varsinaisen tähtitehtävän, sillä sain suunnitella Maripa Oy:lle uuden logon! :) Kyseessä on itselleni hyvin mieluisa tehtävä, sillä nautin kovasti asioiden designeeraamisesta. Vanha logo näytti sitten tältä, ja on käytössä vielä ainakin toistaiseksi.


Tein useita erilaisia ehdotuksia. Ohjaajani ja muut toivoivat vanhaan logoon verrattuna jotain modernimpaa ja hyvin pelkistettyä, sekä samankaltaisuutta kun meikkifirma Lumenen uudessa logossa. Käytin sitä hyvin pitkälti inspiraation lähteenä. Määrityksinä oli myös, että logon tulee olla mustavalkoinen, joko musta valkoisella tekstillä tai päinvastoin, kuten sekä Lumenella nyt että Maripan aiemmassa logossa.



Loppujen lopuksi tein seuraavanlaisia ehdotuksia, joista edelleen valittiin vaihtoehtoja koneella toteutettavaksi. Tein logon Illustratorin ja InDesignen kanssa yhdessä.


Yllä käsin tehtyjä ehdotuksia, alla keskellä kuvia työntekovaiheista ja fonttikokeiluja, sekä alinna valmiit logoehdotukset koneen näytöltä tiedostona ja tulostettuna. Logoista ylin ja toiseksi alin olivat ne kaksi joista jompi kumpi valitaan uudeksi logoksi jossain vaiheessa mutta toistaiseksi päätöstä ei ole tehty. Jossain välissä sitten, tärkeintä on että ainakin sain tehdä yritykselle oman ehdotukseni ja antanut sen vapaasti käytettäväksi. :)

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti